Реклама

Чи є демократія в каховських школах?

dav

Саме таким питанням задалися учасники тренінгу, що пройшов 23 лютого в стінах Каховської школи №2. Його учасниками стала ініціативна група, яка бажає змін у школі, – діти, батьки, вчителі та представники громади. Усі разом вони активно обговорювали питання рівня демократії в наших навчальних закладах.

30 січня у Києві директором Каховської школи №2 Галиною Соломахіною була підписана декларація про співпрацю та участь у Програмі «Демократична школа». А протягом 6-10 лютого у Львові мультидисциплінарна команда з Каховки (Галина Соломахіна, заступник директора Галина Христофорова, голова батьківського комітету Ольга Орлова та менеджер соціальних проектів Фонду Ігоря Хомінця «ЗНАЙ БІЛЬШЕ!» Юлія Компанієць) пройшла тренінгові навчання для шкільних команд в рамках Програми.
Отримавши багато корисних інструментів, методичного оснащення, команда по поверненню до Каховки активно розпочала впроваджувати у школі №2 ідеї для побудови демократичної школи.
Отож, вже в якості тренера, Галина Соломахіна та її команда ознайомила присутніх з моделлю драбини участі молоді, що розробив професор соціології Роджер Харт.
Учасники дізналися, що існують вісім ступенів залучення молоді або відповідальності, залежно від місцевої ситуації, ресурсів, потреб. Серед них (від найбільшого до найменшого): Спільне прийняття рішень, Молодь керує і ініціює, Дорослі ініціюють рішення з молоддю, З молоддю консультуються та їх інформують, Молоді люди призначені, але їх інформують, Символічна участь, Молодь як декорація, та остання сходинка — Маніпуляція.
Далі учасники розділи-лися на групи та, обговорюючи різні ступені залучення, намагалися визначити, на якому ж ступені знаходяться каховські школи. На думку батьків та представників громади, Молоді люди призначені, але їх інфор-мують. Це означає, що проекти ініціюються і управляються дорослими, а молодь лише запрошують взяти на себе деякі конкретні ролі або завдання в рамках проекту. На думку ж самої молоді, вони приймають символічну участь в громадському житті міста, оскільки молоді люди отримують деякі ролі в проектах, але вони не мають ніякого реального впливу на прийняття рішень. «Часто нам говорять, що відбудеться якийсь захід, необхідно бути. Але ніхто не радиться, чи цікаво це нам, чи маємо ми взагалі бажання туди йти. Як результат, ми приходимо, і просто відсиджуємо ті півгодини, абсолютно не розуміючи, що відбувається», – відверто поділилися каховські шко-лярі.
Далі групам було запропоновано у вигляді невеликої театральної вистави зобразити різні ступені залучення. Наприкінці тре-нінгу майже кожен висловив думку про те, що такі заходи необхідно проводити в кожній школі, щоб зрозуміти, на якому ступені демократичного залучення ми знаходимось, й далі виводити школу на вищий ступінь.
Також молодь висловила надію, що її позицію почують дорослі — батьки, вчителі та керівники міста, які нададуть дітям більше можливостей для участі в житті міста, і молодь не буде брати лише символічну участь у заходах, а навпаки – ініціюватиме прийняття рішень разом з дорослими і разом розбудовуватиме дійсно демократичну школу.

 

*Захід проходив в рамках Всеукраїнської програми освіти для демократичного суспільства «Демократична школа». Програму реалізує Європейський Центр ім. Вергеланда за підтримки Міністерства закордонних справ Норвегії та співпраці з Мніністерством освіти і науки України, Радою Європи.

309