Реклама

Не переборщити б з «контролерами» місцевого самоврядування

У Херсоні відбулася прес-конференція «Законодавчі зміни: нові виклики для місцевого самоврядування Херсонщини». Її ініціатором виступило Херсонське регіональне відділення Асоціації міст України, запросивши до обговорення та висловити власну точку зору стосовно необхідних змін до Конституції України (щодо децентралізації влади) народних депутатів від Херсонщини, голів міських, селищних та сільських рад, у тому числі ОТГ, експертів.

Нагадаємо, проект Змін до Конституції у частині децентралізації №2598  буде доопрацьований. Після двох невдалих спроб він знятий з розгляду – таке рішення ухвалено після переговорів з головами парламентських фракцій та груп, консультацій з Президентом. Запропонований проект викликав шквал несприйняття в суспільстві. Так 13 січня лідери громад, в тому числі Херсонщини, незалежні експерти в сфері місцевого самоврядування і децентралізації виступили вже з Другою спільною заявою щодо загроз, які містяться в проекті змін до Конституції, і закликали народних депутатів не голосувати за нього. А 15 січня зарубіжні партнери, які усі роки підтримували реформу місцевого самоврядування в Україні, висловили консолідовану позицію щодо недопустимості внесення до Конституції змін, які не відповідають Європейській хартії місцевого самоврядування та порушують демократичні процеси. Міжнародна спільнота фактично виступила на підтримку вимог органів місцевого самоврядування, експертів і науковців щодо необхідності проведення широкого обговорення та консультацій. 16 січня Президент вирішив відкликати проект цього закону.

Тож під час прес-конференції йшлося про те, що з цього приводу думають ті, хто безпосередньо причетний та зацікавлений у ефективних та продуманих змінах Головного закону держави. Вони висловили одностайну думку, що проект змін у запропонованій редакції є демонтажем автономії місцевого самоврядування, а префекти – інструментом тиску та надмірного контролю, який і без того сьогодні здійснюється державними інституціями та органами. Відтак нівелюються раніше запроваджені принципи і поновлюється жорстка централізація влади, зміцнюється її вертикаль замість місцевого самоврядування європейського зразка.

Олексій Троян праворуч

Голова Хрестівської сільської ОТГ Олексій Троян акцентував, що держава в повному обсязі уже зараз не фінансує делеговані місцевому самоврядуванню повноваження в частині соціального захисту, освіти, охорони здоров’я, пільги тощо. Таким чином відбувається обнулення здобутків бюджетної децентралізації, знекровлення місцевих бюджетів, а отже фактично це призведе до погіршення якості послуг для жителів громад. Олексій Троян наголосив, що держава натомість має нарешті встановити чіткі правила гри – хоча б на 5 років гарантувати громадам, що обумовлені обсяги податків залишатимуться місцевим бюджетам на здійснення повноважень та розвиток територій. Сіпання ж з крайнощів в крайнощі – «це дамо, те заберемо», призводить до розбалансованості бюджетів, в тому числі посеред бюджетного року. Як те було з нормативною грошовою оцінкою землі, через що тільки Хрестівська ОТГ втратила мільйони, які не надійшли до бюджету. І це при тому, що половина земель сільгосппризначення тут зрошувані!

Говорить Микола Різак

Підтримав колегу міський голова Таврійська Микола Різак щодо відсутності чітких правил гри та справедливого розподілу податків. З його слів, Таврійськ торік акумулював 32 млн. грн. ПДФО, перерахувавши 9 млн. грн. у держбюджет, 5 млн. грн. – в обласний та левову частину від загальної суми – в бюджет Новокаховської міськради, куди адміністративно входить як місто-«матрьошка». Хоча ще на початку децентралізації Таврійськ утворив ОТГ з сусідньою Кам’янською сільрадою Каховського району, а пізніше до добровільного об’єднання увійшла ще й Чорнянська селищна рада. Однак досі ЦВК через неузгодженість законодавства ніяк не призначить вибори в цій ОТГ, хоч громада виграла всі суди, зазначає Микола Різак. Через такі «обставини», які 5 років стримують повноцінний розвиток громади, яка пройшла всі процедури створення ОТГ, отримала позитивний висновок облдержадміністрації та зрештою увійшла до фінальної редакції Перспективного плану формування територій громад Херсонщини, розглянутого нещодавно в КМУ. Щодо змін до Конституції, то Микола Різак принципово не згоден, зокрема, з тим, хто має призначати префекта, вважаючи, що це має бути прерогатива уряду, як це працює в інших державах. Якими повноваженнями його наділяти – потрібно орієнтуватися та чітко дотримуватися Європейської хартії місцевого самоврядування, аби уникнути критичного урізання повноважень голів громад та повноважень органів місцевого самоврядування базового рівня, виникнення конфліктів між окружними радами та радами міст і ОТГ.

Таврійський міський голова також акцентував на тому, що децентралізацію вже час доводити до логічного завершення, аби всі громади працювали в єдиному законодавчому полі, а отже нові місцеві вибори однозначно мають підвести риску під важливою реформою і дати можливість усім громадам розвиватися в однакових умовах. Зрештою, хто хотів добровільно об’єднатися, мав достатньо для цього часу, переконаний Микола Різак: «Це нарешті припинить гру в «хотєлкі» недобросовісних голів рад, які особистісні амбіції залишити все, як є, поставили вище за інтереси своїх жителів». Він подякував за безцінний досвід тим, хто створив ОТГ у першій хвилі децентралізації і побажав державі бути більш послідовною та виваженою, коли вона звалює повноваження на місця і щораз не тільки не підкріплює їх фінансово, а ще й забирає частину податків з місцевих бюджетів у очікуванні, а чи виживуть громади з такими «урізаннями». Така шарпанина й ставить під сумнів спроможність громад, які ще вчора цілком справлялися з навантаженням.

Олександр Лейбзон

Якраз спростував намагання теоретиків реформи вважати неспроможними об’єднані громади з населенням у 3–3,5 тисячі осіб голова Музиківської сільської ОТГ Олександр Лейбзон на прикладі своєї громади, де налічується до 3,8 тисячі осіб. Адже її потенціал насправді вагомий – серед ОТГ вона має найвищі в області обсяги власних доходів на душу населення, котрі перевищують 7 тис. грн. Найбільше обурює сільського голову реверсна дотація – зароблені мільйони відповідно до формул громада мусить віддавати державі в той час, коли вони так потрібні на розвиток своїх сіл. При тому, що обсяги земель тут незначні, громада щораз вишукує нові інвестиційно привабливі пропозиції для свого розвитку, активно бере участь у міжнародних грантових проектах.

Віктор Плохушко

Власну точку зору на перспективи та потенціал розвитку населених пунктів курортної Арабатської Стрілки, висловив голова Щасливцевської сільської ради Генічеського району Віктор Плохушко. Нагадаємо, що сільська рада за темпами розвитку входить у всеукраїнські рейтинги найкращих сільських територій. Сільський голова зазначив, що ще в 2015-му громада визначилася з тим, що хоче створити ОТГ з сусідами. Однак політичні обставини та спекуляції не дали це зробити, вважає він: «Нині ми опинилися заручниками ідеї об’єднання в форматі «один район – одна громада» при тому, що такий принцип абсолютно не відповідає вимогам зробити послуги населенню в процесі реформи доступнішими та якіснішими. Адже відстані між населеними пунктами такої ОТГ мало не вдвічі перевищать нормативно допустимі». Щодо спроможності ОТГ в форматі, який для себе бачать населені пункти Арабатки, то понад 90% бюджету Щасливцевської сільради наразі складають власні доходи, що свідчить про сталий фінансовий потенціал курортної території. Віктор Плохушко абсолютно переконаний, що і малі ОТГ з населенням у 1–2 тисячі осіб також можуть бути спроможними, якщо брати до уваги наявні ресурси. І з цим повинні рахуватися теоретики реформи! Питання контролю, якими планується наділити префектів, він вважає суттєво перевищеними.

Позицію щодо внесення змін до Конституції народного депутата Ігоря Колихаєва на прес-конференції озвучив його помічник Вадим Мусійко. Народний депутат вважає реформу децентралізації позитивною та вкрай потрібною державі. Насамперед вона є гарантією позитивних змін у малих селах. Це і можливість розпоряджатися землями за межами, і скерувати ресурси на розвиток територій тощо. У озвученій позиції йдеться про негативне ставлення до надто розширених повноважень префекта, і про очевидне порушення прав виборців, і про критичне звуження ролі місцевого самоврядування та повноважень голів громад, нівелювання напрацювань бюджетної децентралізації.

Голови територіальних громад Херсонщини назвали Асоціацію міст України найдієвішою із асоціацій та дали високу оцінку позиції АМУ щодо фахового відстоювання інтересів місцевого самоврядування.

Олена Нечипуренко, «Новий день»